مقاله ای بزرگ از کامپیوتر
 
تکنولوژی کامپیوتر

1-سخت افزار(HARDWARE): تمام قسمت های قابل لمس کامپیوتر را سخت افزار می گوییم. که میتواند شامل اجزای درونی کیس کامپیوتر یا اجزای بیرونی ولوازم جانبی کامپیوتر میشود.اولین قطعه که به توضیح آن می پردازیم (CPUکه مخفف کلمه ی CENTRAL PROCESSING UNIT میباشد) و واحد سرعت پردازش CPU هرتزHZمیباشد که کم سرعت ترین پردازنده ها که سرعتی به معادل 133 یا233 میباشد، پردازش امری گرما زاست و لازم به زکر است که بگویم دوشرکت سازنده ی CPU:INTEL و AMD میباشد.
INTEL-: CPUهای این شرکت در ابتدا باتکنو لوژی های SX و DX و سپس PENTIUM:I,II,III,IV وCPUهای 2هسته ای(DUAL CORE)و اکنون 4 الی 6 هسته ای تولید شده است، وCPUهای این شرکت طوری تنظیم شده اند که چند وظیفه را با هم دیگر انجام می دهند.
-AMD: CPUهای این شرکت در مقایسه با CPUهای INTELسرعت پردازش قوی تری داشته ولی در عوض گرمای زیادی تولید می کند ولی در نتیجه اولأ CPUبه فن خود وابستگی حیاتی دارد و ثانیأ عمر CPUکاهش میابد. CPU های AMD برای نرم افزارهای گرافیکی کاربرد دارد و ثمره ای دارند
MATHERBOARD-(صفحه ی اصلی):اصلی ترین قطعه ای که تار به وجود اوردن محل اتصال و تنظیم ارتباطات بین ان ها را بر عهده دارد مادر بورد است مادربورد دارای تعدادی محل اتصال می باشد که به ان ها درگاه یا پورت (PORT) میگویند که به توضیح هر کدام می پردازیم.
1- سوکت CPU:محل اتصال CPU به مادربرد جهت برقراری ارتباط با اجزای داخل CPU می باشد این صفحه(سوکتCPU)از تعداد زیادی سوراخ تشکیل شده کهPINهایCPUدرون ان قرار می گیرد.باز و بسته شدن این صفحه یک اهرم فلزی ویا پلاستیکی انجام می گیرد.
2- کارت گرافیک(VGA):قطعه ایست که مسؤلیت پردازش اطلاعات گرافیکی (تصویری) را برعهده دارد. داده های تصویری را از مادر بورد گرفته و پردازش می کند و سپس به خروجی خود ارسال می نماید ودستگاه هایی مانند مانیتور یا تلوزیون به خروجی ان متصل می شود. دو تا از شرکت های بزرگ تولید کننده ی کارت گرافیک در دنیا NVIDIA و ATI میباشند؛کارت گرافیک دارای یک پردازنده به نام GPU می باشد که وظیفه ی کلیه ی پردازش های گرافیکی را بر عهده دارد هم چنین کارت گرافیک دارای رم بوده که مسؤلیت نگهداری اطلاعات گرفته شده از مادر بورد و تحویل ان به GPU و پردازش ان ها را بر عهده دارد.
3- هارد دیسک(HARD DISK): قطعه ایست که از محفظه ی فلزی که درون ان یک دیسک از جنس فلز که با ماده ای مقناطیسی پوشانده شده تشکیل شده است و برای ذخیره ی اطلاعات به مدت طولانی و با حجم زیاد به کار می رود ، پایه و اساس ذخیره ی اطلاعات روی هارد دیسک ها مقناطیس می باشد و توسط دو عدد اثشی روی دوسطح دیسک از بالا و پایین ذخیره میشود.
- واحد های اطلاعاتی:برای این که اطلاعات روز مره و چیزهای که روی کامپیوترذخیره می شود به زبان کامپیوتر در بیایند به سیستم خاصی نیاز داریم تا این کار را برای ما انجام دهد این سیستتم عدد در مبنای2 یاBinaygDigit نام دارد این سیستم کمک می کند تا تمام اعداد واطلاعات به صورت 0و1 قابل ذخیره سازی می باشد در می آید.
1 byte = 8bite
0 0 0 0 0 0 0 0

Kilo byte = 1000
Mega byte = 1000,000
Giga byte = 1000,000,000
Tera byte = 1000,000,000,000
تقسیم بندی واحد های اطلاعاتی با توجه به نماد های علمی که یاد گرفتیم به صورت زیر می باشد این واحدها در تمامی دستگاهای ذخیره ساز به عنوان یک استاندارد واحد به کار میرود.
1 Kilo byte = 1024 Byte
1Mega byte = 1024 Kilo byte
1Giga byte = 1024 Mega byte
1Tera byte = 1024 Giga byte
- دیسک های فشرده: برای ذخیره کردن اطلاعات و انتقال آن ها از جایی به جایی دیگر لوح(دیسک)هایی ازجنس پلاستیک شفاف تولیددشده اند که با یک لایه ی منعکس کننده حساس به نور لیزر وجود دارد که به ان cp می گوییم در نمودار زیر سیر پیشرفت و افزایش حجم ذخیره ی اطلاعات CD را می بیند.
CD 700 M.B
DVD 4.7 G.B
DVD DL 8.2 G.B
HITACHI HD DVD = 1:50G.B 2:25 G.B
SONY BLU RAY = 1:50G.B 2:25G.B

تمامی CDها و DVDها با لیزر طیف نور قرمز لیزر کار میکنند و هنگامی که اطلا عات روی ان ها نوشته شده و یا به اصطلاح رایت می شود نور لیزر اطلاعاتی که توسط برد CD رایتر قابل ارسال بر روی لنز باشد را بر روی CD می سوزاند. تمامی حجم قابل ذخیره روی CDهاو DVDها به خاطر نوع لایه ی حساس به نور لیزر ان ها می باشد و اگر نه تمامی ان ها از نوعی پلاستیک ساخته شده است. دست گاه هیی که برای تکثیر CDها وDVDها با تعداد بالا وبرای مقاصد تجاری به کار میرود داپلیکیتورDUPLICETOR نامیده می شود نسل جدید دیسک های فشرده توسط دو شرکت HITACHI و SONY به بازار عرضه گردیده اند توسط طیف جدیدی از نور لیزر که ابی رنگ می باشند کار می کنند هم چنین درایو هایی که این نوع دیسک های فشرده را می خوانند و یا روی ان اطلاعات مینویسند (رایت) می کنند نیز متفاوت است این نوع دیسک ها در دو ظرفیت 25&50 GIGA BYTE موجود می باشد و ورود ان ها به عرصه ی دنیای تصویر و فیلم تحول عظیمی را به وجود اوردند.
- مودم:برای وصل شدن از طریق خطوتتلفن به شبکه ی جهانی اینترنت به دستگاهی نیاز داریم که کار تبدیل اطلاعات دیجیتالی در کامپیوتر به اطلاعات انالوگ(الکتریکی) وارسال ان ها بروی کابل های مسی ویا کابلهای نورانی شبکه مخابرات و بالعکس را انجام دهد این دستگاه مودم نام دارد که در انواع زیر موجود است، البته نا گفته نماند هر دوی این مودم ها از سیستم شماره گیری Dial Up می باشد.

مودم داخلی Internal 1-
مودم خارجی 2-External
که برای وصل شدن ISP (شرکت خدمات اینترنتی) رفتن روی اینتر نت استفاده می کنند.
1- مودم داخلی(Internal) :این نوع مودم به صورت یک برد الکترو نیکی و قطعات نصب شده روی ان می باشد به پردازنده هایی که روی ان قرار دارد chip می گویند دارای یک بلند گوی کوچک برای صدای تماس گر فتن و وصل شدن به اینتر نت می باشد.

2- مودم خارجی (External) : این نوع مودم در خارج از کیس قرار گرفته و به صورت یک دستگاه مجزا می باشد یک نوع ان به پرت پرینتر(LPT) ونوع دیگر ان که جدیدتر می باشد به پرت USB متصل می باشد. از مزیت این مودم ها وصل شدن با سرعت بالاتر و انتقال و گرفتن اطلاعات با سرعت و کیفیت بهتر و مقاومت بهتر در مقابل توساتات داخل خطوط تلفن است، که هردوی انواع مودم های بالا دارای دو سوکت میباشد که:
1- سوکت LINE :برای وصل کردن کابل خط تلفن به مودم می باشد.
2- سوکت PHONE: برای وصل کردن گوشی تلفن از طریق کابل به مودم میباشد.

- میان افزار Firmware: یکی از قسمت های کامپیوتر میان افزار می باشد این قسمت شامل یک برنامهی نرم افزاری و یک IC میشود که این برنامه روی ان ذخیره شده است این برنامه ی نرم افزاری بایوسBIOSنام دارد وICنگهدارنده ی ان CMCS نام دارد برنامه ی بایوس حاوی کلیه یتنظیمات پیکر بندی سخت افزاری می باشد و این تنظیمات تا زمانی نگهداری می شود که باطری روی مادربور سالم باشد شرکت های سازنده ی مادربورد ممکن است شکل و ظاهر گرافیکی متفاوتی برای برنامه های بایوس خود انتخاب کنند اما تمامی ان ها یک نوع پیکربندی دارند وازاصول یکسان پیروی می کنند برای واردشدن به برنامه ی بایوس در اکثر سیستم ها بازدن کلید DELETE به محیط بایوس وارد شوید برنامه ی بایوس دارای نسخه می باشد و شرکت های سازنده ی مادر بورددر صورت عدم سازگاری مادر بورد با قطعات سخت افزاری جدید نسخه های دیگری از ان را منتشر کرده وروی وب سایت خود برای دانلود کردن و برای استفاده کردن انجام می شود.
- نکته : بایوس در سیستم های امروزی بسیار هوشمند می باشد قطعات را شناخته و اکثر تنظیمات را خود انجام می دهد بنابر این سعی کنید به تنظیمات پیشرفته ی ان زیاد وارد نشده ودست کاری نکنیم.
بوت BOOTشدن به عمل راه اندازی شده سیستم توسط دستگاه های ذخیره ساز و بار گذاری سیستم عامل بوت شدن یا راه اندازی می گویند اگر سیستم عاملی روی هارد دیسک ما نصب شده باشد باید با استفاده از دیسک ها بوت شوند. کامپیوتر را به محیطی هدایت کنیم تا بتوانیم سیستم عاملی را نصب کنید منوی بوت بایوس این کار را برای ما انجام می دهد و درون ان می توانیم تنظیم کنیم که کامپیوتر ما به وسیله ی چه دستگاهی راه اندازی می شود به این کار تنظیم الویت راه اندازی می گوینند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:, :: 18:2
aida

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تکنولوژی کامپیوتر و آدرس aidaa.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 762
تعداد مطالب : 1
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1